Baca ini dulu ya :)



Salam ^___^...terima kasih kerana singgah di blog hunny. Singgah, singgah juga. Baca, baca juga...tapi, hunny mohon, untuk mengingatkan diri hunny juga, agar janganlah blog ini dibaca sehingga anda mengabaikan kewajipan yang lebih utama. Hunnya tak mahu di akhirat nanti Allah tunjukkan pada hunny dosa hunny akibat menyebabkan ramai orang tinggalkan atau lengahkan solat, tak nak tolong ibu, tak buat kerja rumah, tak semak kerja murid, tak layan suami dan macam-macam lagilah...Jadi, kita beringat-ingat, berpesan-pesan ya. Allah suka lebih suka apabila kita bersederhana dalam sesuatu amalan, asalkan istiqamah dalam melakukannya :)...

Tuesday, September 11, 2012

Cinta Sampai Syurga Part 2

Assalamualaikum ^___^

Dah baca part 1? kalau belum, pergi baca dulu sebab semua part ni saling berkaitan. Takut-takut nanti kalau terus lompat ke part 2 dan seterusnya tanpa baca part 1, anda tak faham. Kalau dah faham, moleklah. Tapi kalau dah baca, alhamdulillah.hehehe ^^v

Baik, untuk entri kali ini, hunny akan cerita mengenai iman. Dalam Part 1, hunny dah ceritakan maksud iman kan.? Ingat lagi tak? maksudnya percaya dan yakin kan? Percaya kepada apa? haa, rujuk balik kat Part 1 (hehehe...). Hunny galakkan sangat-sangat kalau masa baca blog ini, anda buka new tab dan bandingkan isi kandungan yang hunny sampaikan dengan maklumat dari laman lain. Esp laman yang boleh dipercayai. Bukan apa, hunny hanya individu yang cetek ilmu yang mahu berkongsi tapi tak lepas dari buat silap. Lagipun, kata orang, jangan berguru dengan seorang sahaja, sebab guru pun manusia biasa.

Kalau sebelum ini hunny cerita tentang pengertian iman, sekarang kita sama-sama belajar tentang rukun iman pula ya? ^__^

Baiklah, rukun tu apa? Rukun tetangga?



Bukanlah. Kalau rujuk kamus, rukun tu maknanya tiang, asas atau syarat. Jadi, rukun iman adalah asas kepada iman. Kalau salah satu daripada rukun iman ni tak ada, tak lengkaplah iman tu. Kalau nak jadi orang beriman, kenalah cukup lengkap syarat-syaratnya. (Ingat boleh jadi orang beriman macam tu je ke?)
Macam rumah, kalau tidak ada asas, tak jadi rumahla kan? Kalau salah satu rukun iman tak dipatuhi, boleh batal iman seseorang. Kalau dah batal, alamatnya keluarlah dia daripada Islam. Nauzubillah...
Baik, kita teruskan ya.^__^

Rukun iman ada enam semuanya. Ikut ranking tau.

1. Percaya kepada Allah
Yang ini adalah yang paling mustahak.Percaya dan yakin bahawa Allah itu wujud, Esa (yakni hanya satu) dan tiada yang disembah melainkan Dia. Allah cukup sempurna sifatnya dan tidak sama dengan apa-apa pun. Allah tidak dilahirkan dan tidak melahirkan (yang ni dalilnya boleh rujuk surah Al-Ikhlas). Allah menguasai semua yang ada di alam ini dan alam-alam yang tidak kita ketahui. Kekuasaan Allah sangat luas sehingga kita manusia tidak mampu memikirkannya dan tiada perkataan yang dapat menggambarkannya. Dah kata tadi kan, sifat Allah cukup sempurnya tapi, yang kita kena tahu ada 20.

2. Percaya kepada Malaikat
Malaikat adalah makhluk yang Allah ciptakan daripada cahaya (Nur) dan Allah beri tugas kepada mereka. Malaikat adalah makhluk yang saat taat dan sentiasa beribadat kepada Allah. Malaikat menjalankan tugas atas perintah Allah tanpa henti. Antara tugas malaikat adalah seperti mencatat kebaikan dan kejahatan manusia (ada kat sebelah anda tu tengah catat sama ada perbuatan baca blog hunny ni kebaikan atau keburukan ikut arahan Allah,huhuhu), mencabut nyawa, menyampaikan wahyu, mendoakan orang yang berbuat kebaikan dan sebagainya. Malaikat ni tidak ada nafsu macam manusia. Jadi, malaikat tak makan, tak tidur, tak buat jahat dan tak kahwin. Jadi, jangan haraplah nak buat salah sebab ingat malaikat tengah tidur. Memang takkan.

Kenapa Allah ciptakan malaikat?Kenapa Allah beri tugas kepada malaikat? kalau Allah hebat, kenapa Allah tak buat sendiri?
Hmmm...agaknya ni soalan orang yang ragu-ragu. Kalau ada yang tanya macam ni, jawapan dia simple je "kalau Allah tak hebat, macam mana Allah boleh cipta beribu malaikat yang sentiasa ikut perintah Allah dan jalankan tugas masing-masing dengan lancar dan sempurna?" Mana ada makhluk yang boleh cipta makhluk lain kan?
Malaikat hanya buat apa yang Allah suruh. Kalau Allah kata buat, malaikat buat. Kalau Allah kata jangan, malaikat ikut. Kalau Allah nak, Allah boleh buat semua. Jangan dipersoalkan. Allah nak bagi kita berfikir. Allah nak bagi bukti pada kita tentang kekuasaanNya. Ok, katakanlah macam ni.

"Eh, Mak Limah pernah masuk TV tau."
"Yeke, mana kau tau?"
"Yela, dah minggu lepas aku tengok dia dalam rancangan ABC kat TV12. Mak aku ada rakam kalau kau nak tengok"

Kan??"Yeke, mana kau tau?"...Tu la manusia, nak persoalkan, nak juga ada bukti. Kalau bab benda hebat, memang susah nak percaya (tapi kalau cerita pasal keburukan, terus nak percaya >.<) Allah dah tahu awal-awal lagi manusia macam tu jadi Dia sediakan bukti kekuasaanNya. Tinggal kita je nak berfikir ke tidak :)

Malaikat ni ada banyak. Sangat banyak. Tapi, yang kita wajib tahu ada 10, beserta tugas masing-masing. (Bab yang ni nanti hunny cerita k).

Boleh faham tak setakat ni? :)

3. Rukun yang ketiga adalah percaya kepada kitab.
Allah turunkan 4 kitab kepada manusia iaitu
a. Kitab Taurat - diperturunkan kepada kaum Nabi Musa a.s
b. Kitab Zabur - diperturunkan kepada kaum Nabi Daud a.s
c. Kitab Injil - diperturunkan kepada Nabi Isa a.s
d. Kitab Al-Quran - diperturunkan kepada ummat Nabi Muhammad S.A.W

Nabi Muhammad S.A.W adalah nabi dan rasul terakhir. Tak ada lagi nabi dan rasul selepas itu. Jadi, kita ni ummat Nabi Muhammad dan kitab kita adalah Al-Quran. Apabila turunnya Al-Quran, ia melengkapkan semua kitab-kitab sebelumnya maka kitab-kitab sebelum itu dimansuhkan. Jadi, pengangan kita hanyalah Al-Quran tapi kita kena percaya kepada kitab-kitab sebelumnya juga sebab semuanya datangnya daripada Allah. Tidak ada yang datang atau dibuat oleh manusia.

Kenapa kita wajib percaya kepada kitab? 
Lets say kita baru pertama kali nak buat kek. Boleh tak kita main campak je bahan-bahan dalam mixer lepas tu bakar? Mestilah tak kan. Konfirmlah kek tu masuk dalam tong sampah lepas kena marah dengan mak (pengalaman) Kita kena ada resepi,betul tak? Kat mana nak dapat resepi? mestilah kat buku resepi, laman web ke, tak pun, tanya orang. Bila dah ada resepi, kenalah buat kek ikut resepi. Kalau main ubah ikut sesuka hati, belum tentu menjadi.

Kitab tu macam tu jugalah. Jadi panduan kepada ummat manusia untuk segala urusan. Sebab itu, kandungan Ak-Quran sangat lengkap. Cukup lengkap. Allah mengajar kita melalui Al-Quran tentang semua perkara. Akidah, urusan perniagaan, cara menguruskan itu,ini, cara nikah, cara bahagiakan rumah tangga, cara didik anak dsb. Sebutlah apa sahaja, pasti ada dalam Al-Quran. Baik secara nyata, ataupun tidak. Percaya tak kalau hunny kata dalam Al-Quran ada disebut cara buat pisang goreng? Ada, cuba cari :) Semua ilmu saintifik yang baru dijumpai oleh saintis zaman sekarang pun banyak dah disebut dalam Al-Quran kan? Kalau tak jadikan Al-Quran sebagai panduan, samalah kita macam kek yang dibuang dalam tong sampah tu.

Cuma, kadang-kadang, kita tak faham kan? Kalau baca terjemahan pun susah nak faham..Itu pun Allah dah jangka awal-awal. Jadi, Allah utuskan rasul untuk membantu kita memahami Al-Quran. Sebab itulah kita kena berpegang kepada Al-Quran dan hadis :) Kita wajib percaya kepada Al-Quran sebab ianya datangnya daripada Allah. Ianya diibaratkan sebagai kalam Allah (Kata-kata Allah). Kalau kita percaya kepada Allah, takkan kita tak percaya kepada kalamNya?
Rasulullah dah lama tak ada. Tapi kandungan Al-Quran kekal sama sampai sekarang. Jadi, itulah panduan kita untuk menjadi ummat yang diredhai dan dikasihi Allah.

Boleh faham setakat ni? ^__^

4. Percaya kepada Rasul
Perasan tak, kat atas hunny ada sebut pasal Allah utuskan rasul untuk membantu manusia memahami Al-Quran? Memang betul. Itulah salah satu tujuan nabi dan rasul diutuskan, iaitu untuk mengajak manusia ke jalan kebenaran dan untuk mengajar manusia. 
Manusia ni kan, sifatnya perlu diajar. Kalau Allah letak nasi kat depan kita, tapi Allah tak ajar cara nak makan, kita tetap akan kelaparan. Sebab apa orang putih tak tahu cakap melayu, sebab tak belajar kan? Sebab apa kena belajar tinggi-tinggi baru dapat jadi doktor? Sebab manusia memang asalnya tak tahu atau tak pandai. Kena diajar baru pandai. Nampak tak apa peranan rasul? Nampak tak kenapa kita kena percaya kepada rasul?

Kenapa Allah tak ajar terus? Kenapa perlu rasul?
Kalau nak tahu, semua rasul atau nabi yang Allah lantik ada manusia biasa. Penekanan, MANUSIA BIASA yang maksum. Lagi satu peranan nabi dan rasul ni adalah sebagai model peranan. Mereka bukan setakat mengajar, tapi melakukan apa yang diajar. Kalau rasul yang juga manusia biasa tu boleh buat, kita pun boleh buat. Allah lantik rasul sebab Allah nak kita tahu, apa yang Dia suruh kita buat tu, tak mustahil untuk dilakukan. Sayang Allah pada kita...kita je yang selalu lupa.
Rasul yang kita wajib tahu ada 25 bermula daripada Adam a.s sampailah Muhammad S.A.W. 

5. Percaya kepada hari kiamat
Hari kiamat bukanlah the end of the world macam yang diwarwarkan orang ramai tu. Ada lagi alam selepas itu. Iaitu alam yang kekal abadi. Itu lah sebabnya alam yang sekarang ni hanya sementara. Sebab alam yang satu lagi tu jauh lebih hebat dan lagi dahsyat, tak dapat dibayangkan oleh manusia.
Hari kiamat adalah hari di mana alam ini dimusnahkan untuk Allah bawa kita ke alam lagi satu iaitu akhirat. Kat alam tu, semua amalan kita di dunia akan dihitung. Kalau banyak baik, Allah bagi ganjaran syurga. Kalau banyak dosa, Allah hukum di neraka (nauzubillah..)
Kita wajib percaya adanya hari kiamat/hari pembalasan dan berusaha untuk mengumpulkan bekal sebelum tibanya hari itu.

6. Akhir sekali, adalah percaya kepada qada dan qadar

Qada dan qadar adalah ketentuan Allah. Maknanya, semua yang berlaku kepada kita dan kepada alam ini adalah di bawah kuasaNya. KetentuanNya. Kalau Dia kata kun (jadi), maka jadilah. Allah Maha Mengetahui maka dDa tahu apa yang kita perlukan dan apa yang cukup bagi kita. Jangan kita persoalkan kenapa Allah duga kita sebab akhirnya nanti Allah akan bagi ganjaran kalau kita bersabar.

Pernah tak dalam kehidupan kita ni kita buat silap? Bangun lewat, lupa itu, lupa ini, buat salah. Uruskan wang dan masa pun tunggang-langgang. Dapat tak kita bayangkan macam mana kalau Allah serahkan hidup ni bulat-bulat pada kita? Kita kena tentukan berapa kali jantung kita berdegup, berapa banyak nafas kita nak hembus, berapa butir nasi kita nak makan, siapa jodoh kita, bila kita mati. Apa agaknya yang akan jadi? Rasanya ramailah yang berebut-rebut nak tentukan jodoh masing-masing dengan orang cantik kan? MasyaAllah, susah, bahkan mustahil nak pegang takdir hidup dalam tangan sendiri. Sebab itu takdir kita dalam tangan Allah.
Kalau kita percaya pada Allah, mestilah kita percaya apa yang Allah tentukan untuk kita kan? :) Boleh ke kita tentukan takdir kita dengan lebih baik?

Hunny says~Setakat ini saja perkongsian untuk kali ini. Hunny mohon maaf kalau ada yang tersilap dan tersalah. Kalau ada, tolong tegur ya, supaya boleh diperbetulkan. Kalau hunny tersalah, hunny tak sengaja. Tapi kalau anda tahu hunny buat salah, tapi buat tak tahu, haaaa ^^v

No comments: