Baca ini dulu ya :)



Salam ^___^...terima kasih kerana singgah di blog hunny. Singgah, singgah juga. Baca, baca juga...tapi, hunny mohon, untuk mengingatkan diri hunny juga, agar janganlah blog ini dibaca sehingga anda mengabaikan kewajipan yang lebih utama. Hunnya tak mahu di akhirat nanti Allah tunjukkan pada hunny dosa hunny akibat menyebabkan ramai orang tinggalkan atau lengahkan solat, tak nak tolong ibu, tak buat kerja rumah, tak semak kerja murid, tak layan suami dan macam-macam lagilah...Jadi, kita beringat-ingat, berpesan-pesan ya. Allah suka lebih suka apabila kita bersederhana dalam sesuatu amalan, asalkan istiqamah dalam melakukannya :)...

Thursday, September 6, 2012

Traffic Jam

Assalamualaikum ^____^

Lappy sudah kembali setelah semalaman bermalam di kedai servis komputer yang bertaraf langsung tiada bintang. Alhamdulillah, lappy berada dalam keadaan sihat sekarang. Jadi, bolehlah meneruskan kerja-kerja wajib (cthnya assignment) dan yang tak berapa nak wajib (blog entry).
Ok, berbalik kepada tajuk di atas, hunny menulis entry ini kerana akibat masalah yang berkaitan, hunny lambat masuk kuliah dan kena bagi show cause letter. Aduhai...bukannya sengaja. Tapi rasanya, memandangkan ramai yang pernah kena, baik masa nak pegi sekolah, kuliah atau tempat kerja, jadi hunny nak mengomel sedikit.
Pagi yang tak berapa nak bertuah itu, hunny dalam perjalanan balik ke institut. Kuliah mula jam 7.30 pagi. Hunny bangun pagi seawal 4.30 pagi, sebab tak nak lewat. Gerak dari rumah pun pukul 6.15 pagi...perjalanan dari rumah ke institut ambil masa lebih kurang 45 minit-1 jam. Now do the math. Kalau hunny gerak dari rumah pukul 6.15 pagi, pukul berapa agak-agak boleh sampai ke institut? Andaikan hunny balik guna jalan luar bandar, which means, no traffic light and no traffic jam; Sepatutnya, kalau halaju kereta 60km/j (yang biasanya ayah pandu dalam 70-80km/j), hunny boleh sampai ke institut kira-kira pukul 7.00-7.15 pagi kan? Paling lewat pun boleh lumba lari dengan pensyarah masuk ke kelas (my worst case scenario). Malangnya, pada pagi yang tak berapa nak bertuah tu, hunny sampai ke institut pukul 8.10 pagi..T_T..55 minit lewat daripada masa yang dianggarkan dan 40 minit lewat masuk kuliah..55 minit yang terlewat tu inilah yang terjadi..

(sumber-google image)



Sebab??kena beratur panjang dekat pangkalan feri masa nak menyeberang. Adoyai..banyaknya manusia nak turun kerja/kuliah/sekolah/pasar/ susah nak cakap. Barisan kereta yang beratur cuma ada satu lane. Ayah cakap, kalau tengok gayanya kena tunggu dalam 15 minit baru giliran masuk feri. Jadi, bolehla duduk dengan senang hati kan?sebab masa sampai kat pangkalan feri, jam baru pukul 7.05 minit. Tambah 15 minit, masih ada 10 minit extra sebelum kelas mula.
Tapi...ada tapinya...yang kena beratur panjang cuma kereta/bas/lori sahaja. Motosikal dan basikal tak payah susah-susah nak beratur. Itu masalah besar. Kalau dari seberang ni ada 1000 orang yang turun kerja naik moto ke seberang sana, agak-agaknya berapa kali feri tu ulang alik tanpa bawa kereta-kereta yang dah beratur panjang tunggu giliran berjam2? Patutnya, giliran hunny naik feri adalah lepas dua kali feri ulang alik dari seberang sini ke seberang sana. Tapi, gara-gara penunggang motosikal yang datang bederu-deru dan naik feri tanpa perlu que, giliran hunny delay sampai lepas 10 kali feri ulang alik. Masa tu dalam fikiran hunny macam ni.



harap sangat dapat naik moto sebab dah lambat nak masuk kuliah. Dalam hati memang dah pasrah 'konfirm kena dengan lecturer'. Habis tu nak buat macam mana? Bukan sengaja kan??
Takkanlah nak suruh orang yang naik moto tu beli kereta juga semata-mata nak mereka beratur. Tak adil juga rasanya suruh mereka beratur. Bayangkanlah kalau hujan lebat, orang yang pakai kereta enak je duduk dalam kereta. Tapi penunggang & pembonceng moto macam mana?
Tak adil juga kalau suruh pemandu kereta naik moto semata-mata sebab tak nak lambat turun kerja. Semua pun ada sebab sendiri kan? Dah tu, macam mana nak selesaikan masalah ni?Gerak dari rumah pukul 4.00 pagi? Guna jalan alternatif yang 2 kali lebih jauh? Adoyai...yang driving tu ayah hunny, bukannya hunny. Yang beli minyak kereta tu dia, bukan hunny. Jadi, takkanlah nak susahkan dia lebih2 (hunny versi anak baik). Kalau kita fikir itu cuma masalah kecik, tak semestinya orang lain pun fikir macam tu ye tak?
Jadi, sebagai bakal peneraju masa hadapan yang lambat masuk kuliah satu jam (rugi tau, belum lagi kena bambu dengan lecturer.huhuhuT_T) hunny harap sangatlah kat pihak tertentu tu, sudi2kanlah bina jambatan. Dari seberang sini ke seberang sana bukannya jauh sangat pun. Mak cik seberang sana laung 'kuih..kuih' pun boleh dengar dari sebelah sini. Kena bayar tol pun takpe...duit boleh dicari, masa tak boleh dibeli. Orang sebelah sini modal insan untuk pembangunan orang sebelah sana. Jadi, mudah2kanlah...sori kalau silap cakap..

hunny says~lagi satu, yang ni kena highlight KEPADA SIAPA-SIAPA YANG SELALU POTONG QUEUE NAIK FERI TU KONONNYA KECEMASAN TAPI SEBENARNYA TAKDE, TOLONGLAH INSAF ye. KALAU ADA 50 KERETA TENGAH QUEUE TAPI AWAK SENANG2 JE POTONG, 50 ORANG TU LA DOAKAN AWAK BETUL2 DAPAT KECEMASAN. LEBIH 40 ORANG DAH KAN? KALAU ALLAH BERKENAN, MAKBUL TAU.


5 comments:

Nur Affa said...

lamak sik dgr beruta ktk.. sihat ka? selamat hari raya maaf zahir dan batin.. mintak halal semua makan minum kmk dlk.. ada masa kita outing sama2 ok? lepak2 dok merati dunia

Asilah Zainudin said...

hehe..selamat hari raya, maaf zahir batin juak.yala, kedong kmk gk study ctok. Kelak ntah cney diposting, susah gk nak jumpa.

Nur Affa said...

yalah macam idrus nya kenak post di pelagus... jauh gler

Asilah Zainudin said...

huhu, yala kmk takut,juak. Minta2la dekat.

Asilah Zainudin said...

huhu, yala kmk takut,juak. Minta2la dekat.