Baca ini dulu ya :)



Salam ^___^...terima kasih kerana singgah di blog hunny. Singgah, singgah juga. Baca, baca juga...tapi, hunny mohon, untuk mengingatkan diri hunny juga, agar janganlah blog ini dibaca sehingga anda mengabaikan kewajipan yang lebih utama. Hunnya tak mahu di akhirat nanti Allah tunjukkan pada hunny dosa hunny akibat menyebabkan ramai orang tinggalkan atau lengahkan solat, tak nak tolong ibu, tak buat kerja rumah, tak semak kerja murid, tak layan suami dan macam-macam lagilah...Jadi, kita beringat-ingat, berpesan-pesan ya. Allah suka lebih suka apabila kita bersederhana dalam sesuatu amalan, asalkan istiqamah dalam melakukannya :)...

Saturday, September 1, 2012

Mahu mati syahid?

Assalamualaikum wth...
Selawat salam ke atas junjungan besar Rasulullah S.A.W...

Sekarang, kini, hari ini, rasanya semua rakan-rakan sekuliah sedang sibuk menghadap komputer riba untuk melangsaikan hutang kajian tindakan yang bakal diserah kepada pensyarah untuk semakan pada Isnin depan. Tidak terkecuali diri saya sendiri yang sudah hampir 4 jam duduk menelaah setiap baris ayat dalam laporan kajian sejak dari pagi..(berhenti sekali sekala..lompat sini sana...jalan-jalan blog...rasanya makan masa satu jam juga buat semua tu^_____^)
Alang-alang, berhenti kejap. lawat blog terbiar ni....
Ketika 'bersiar-siar' di blog, google+ dan fb rakan-rakan, rasanya kerapkali saya terbaca komen, post dan status yang bertemakan 'STRESS DENGAN KERJA'. Ya, saya juga rasa begitu..sebelum ini, saya tidak sama sekali menafikan bahawa tugasan yang diberi itu saya anggap sebagai satu 'KETERPAKSAAN' lantas membuatkan diri saya berasa tidak rela dan tidak bersungguh dalam melaksanakannya. Kenyataan ini saya rujuk kepada diri saya sendiri sahaja. Bukan kepada orang lain.Tidak semestinya orang lain yang rasa'STRESS' dengan tugasan mempunyai sebab yang sama seperti saya kan?
Jadi, diharapkan rakan-rakan lain yang 'STRESS' tidak berkecil hati dengan pernyataan di atas.
Sedang saya mengelamun dengan alasan 'TEPU', saya terdengar sebuah lagu yang saya bercerita tentang 'SYAHID'...bukan syahid nama orang..tapi 'SYAHID yakni terkorban ketika berjuang demi agama. Terdetik di hati saya.

"Alangkah indahnya kalau saya dapat peluang mati syahid...ikut pergi melawan kekejaman ke atas saudara sendiri dan berjuang menegakkan agama Allah di muka bumi"

Saya terlupa, bahawa Allah telah pun mengurniakan peluang itu kepada saya. Bahkan untuk kita semua...Ya, peluang untuk syahid, tetapi saya dan mungkin juga anda, tidak memanfaatkannya. Saya berharap untuk pergi ke medan tanpa menyedari bahawa saya sudah pun berada di dalamnya.

Saya tidak berada di Rohingya, bukan juga di Palestin atau mana-mana tempat yang memerlukan saya bersedia mengangkat senjata. Pada saat ini  saya berada di bilik asrama, di sebuah kampus pendidikan, di dalam bilik yang harum selesa, dengan kipas yang berpusing laju, makanan tersedia di atas meja dan bantal empuk serta katil yang bersedia mengalas ketika beradu. Mana medannya?Perhatikan hakikat di bawah ini;

Rasulullah S.A.W pernah bersabda mafhumnya;
"Siapa yang keluar menuntut ilmu, maka ia berjuang fisabilillah sehingga ia kembali"

S:Kita sedang buat apa?
J:kita sedang buat assigment.
S:Kenapa kita buat assignment?
J:Kerana kita nak belajar
S:Mengapa kita belajar?
J:Kita nak ilmu

Itu yang sepatutnya.Tapi...

S:Ikhlaskah kita buat assignment?
J:Tidak
S:Kenapa?
J:Buat assignment semata-mata sebab nak lulus ujian supaya dapat grad.
S:Niat kita apa?
J:nak lulus ujian
S:Bukan sebab nak tuntut ilmu?
J:Sikit--sikit 
S:Kalau niat kita bukan nak tuntut ilmu, boleh tak ini dikira jihad?
J:....
S:Kalau tiba-tiba Allah panggil kita balik ke sisiNya pada saat ini, adakah kita dikira syahid?
J:...
S:Kenapa diam?
J:Astaghfirullah hal a'zim...ruginya...

Rasulullah kata lagi;
"Menuntut ilmu adalah wajib bagi seorang muslim"

S:Solat wajib tak?
J:Wajib..
S:Puasa wajib tak?
J:Wajib...
S:Kalau tak buat dapat apa?
J:Dosa...
S:Kalau buat dalam keadaan terpaksa?
J:Allah murka...
S:Tuntut ilmu wajib tak?
J:Wajib
S:Kalau tak buat dapat apa?
J:Dosa...
S:Kalau buat tak ikhlas?
J:...astaghfirullah hal a'zim...

Ruginya kan??

 Rugi sebab, Rasulullah kata Allah dah janji;
"Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu pengetahuan, maka Allah akan melorongkan jalan baginya ke syurga"

Kita tuntut ilmu. tapi, adakah kita bersungguh-sungguh? sama seperti, kita solat, tapi adakah kita khusyuk? Kesimpulannya, peringatan untuk diri dan semua, semasa buat 'assignment', buatlah dengan hati yang ikhlas dan berharap agar ianya mendapat pahala ibadah di sisi Allah. InsyaAllah, STRESS akan hilang dan diganti dengan KEMANISAN beserta harapan agar Allah menyediakan lorong ke syurga untuk kita. Andai ketika itu kita 'pergi', moga-moga kita 'pergi' sebagai mujahid dan mujahidah kerana pencarian ilmu adalah pelengkap sebagai pejuang di jalanNya...bukannya berjuang di medan sebenar itu tak perlu, malah lebih manis kalau dapat. Cuma, hargai kurniaan Allah kepada kita sebelum kita kerugian...wallahualam...

"Tiada rehat bagi pejuang agama melainkan mati"(^______^)


2 comments:

Dkna Abza said...

Dkna sibggah sibi tanpa stress

Asilah Zainudin said...

hihihi..alhamdulillah